Tur i oturen eller hur man räddar en middag

Idag skulle vi ha ätit kyckling och bulgursallad. Pether fick i uppdrag att handla grönsaker på vägen hem och jag väntade hemma med Ossian och en hög med Duplo som efter en stund hade intagit formen av tre pyramider!!
Anyway...
Jag blev sjukt sugen på korv stroganoff. Det är verkligen en sån rätt som jag kan bli akut sugen på och så blev det alltså idag. Jag kan bli sugen på ganska många rätter som man äter med bara gaffel och som är såsigt och gott med sallad. Typ flygande Jakob! Det kan jag också bli galet sugen på. Och det blev jag nu! Fan också! Det får kanske bli senare i veckan...
Pether ringde iallafall och sa att han skulle bli lite sen och jag såg direkt min chans att få in korv stroganoff på menyn istället för kycklingen. Pether fick en adderad beställning om korv just in case liksom ifall han skulle bli sen och vi inte skulle orka vänta på kycklingen. När han väl kom hem hade han köpt korv men ingen tomat så taadaa! En bulgursallad gick ju inte att göra! Ibland har man tur... Ossian tyckte också att det var tur, han lyckades få i sig tre portioner korv stroganoff med ris. Gott var det tydligen.. :)

400 gram falukorv
1 förpackning krossade tomater (500g?)
1 förpackning matlagningsgrädde (2,5 dl)
tomatpuré, kanske 3 msk
chilisås, ungefär lika mycket som tomatpurén
1 gul lök
1 msk grönsaksfond
salt, peppar och massor med timjan

Dela falukorven i mindre bitar, bryn i en stekpanna.
Hacka löken och låt den steka med korven en stund.
Häll på tomaterna, grädden tomatpurén, chilisåsen, fonden och kryddorna.
Låt koka en stund tills allt har kokat ihop, kanske 10 minuter.
Servera med ris och massa sallad!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0