Ratatouille

Vi äter fortfarande ratatouillen som jag gjorde i torsdags. Då åt vi den med smörstekt torsk, igår till lunch åt vi den med makaroner och det gjorde Ossian idag igen men det finns fortfarande minst en stor portion kvar! Det bästa med ratatouille är att det alltid blir gott, oavsett hur man gör! Jag brukar göra på den jag har hemma men alltid med aubergine, zuccini och paprika. Och förstås lök men det behöver jag väl inte ens säga? ;)

Det finns säkert ett "rätt" recept på ratatouille men såhär gjorde jag i torsdags:

1 aubergine
1 zuccini
1 gul paprika
1 röd paprika
2 gula lökar
2 solovitlökar (kanske motsvarar 6 klyftor?)
7 tomater
4 stjälkar selleri
1 burk hela tomater
färsk timjan och basilika
salt och peppar

Dela alla grönsaker i mindre bitar, rättare sagt ganska små bitar. typ 1-2 cm. Sellerin och löken lite mindre bitar. Finhacka eller pressa vitlöken.
Fräs allt utom tomaterna i en stor kastrull i olja, tillsätt tomaterna efter ett par minuter. Låt koka länge! 40-60 minuter. Krydda. ÄT! Så himla enkel och god mat! Perfekt som tillbehör till allt eller som ensamt tillbehör till fisk och kött. Perfekt som pastasås. Mums!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0