Mitt bidrag till debatten

Insändare i DN imorse:
"Den 8 mars var det kvinnodagen och lika regelbundet som en pendel kommer kraven på jämn (50/50) könsfördelning i bolagsstyrelser, på välbetalda vd-poster och så vidare. Men på kvinnodagen hörs aldrig krav på fler kvinnliga snickare, murare, rörmokare. sotare eller sopåkare. Det ger mig ett intryck av att det är kvinnorna själva som ser till att vissa yrken är och förblir mansdominerade".

Stellan Åberg, Stockholm.

Alltså... Kan det sägas på ett annat sätt? Kvinnors eviga klagan på att vi är så orättvist behandlade, att vi inte får tjänster vi förtjänar på grund av vårt kön etc. Varför är det bara könsdiskriminering när det handlar om de stora, välbetalda tjänsterna? Var är diskussionen om fler manliga sjuksköterskor (feminint ord. skötare? Vad är skillnaden?), förskollärare (neutralt ord) och barnmorskor? Typiska kvinnoyrken! Här kan väl männen få komma in och ta över? Ge alla vårdtjänster till hälften män oavsett kompetens så att vi får någon rättvisa i vårt land! När kvinnor är beredda att lämna över hälften av sina typiska sysslor till sina män så kanske debatten kan bli rättvis. Att bara kräva hälften av allt mansdominerat men till exempel vägra sin kille att ta majoriteten av föräldraledigheten är ju inte ens värt att kommentera. Men jag gör det ändå.
Fler gånger än jag kan minnas har andra kvinnor frågat mig hur jag står ut med att vara borta från mitt barn så mycket som jag är. Ossians pappa tog över föräldraledigheten när Ossian var 6 månader och jag började skolan igen. Fruktansvärt jobbigt för mig, inte ens i närheten av hur jobbigt det var för Pether att gå tillbaka till jobbet när Ossian var 2,5 vecka! Vi är föräldrar till vårt barn, jag har ingen ensamrätt på Ossian bara för att han vuxit i min kropp. För många kvinnor är det också helt ofattbart att det är Ossians pappa som är hemma nu. "Vem har ditt barn? Går han redan på förskola?" är helt vanliga frågor för en mamma med ett barn på 8(!!) månader om hon väljer att inte vara hemma. Det finns inte ens att Pether är hemma, det vanligaste är att man tror att min mamma är hemma med Ossian. SJUKT!!! Och det här är bara frågor från andra kvinnor! Männen som är lika rationella som vanligt inser ju förstås direkt att det är barnets pappa som är hemma.
Jag ska nog inte lägga ner mer tid på det här, jag bli sjukt irriterad. Jag ska åka till högskolan istället. Skaffa mig en utbildning och få den tjänst jag förtjänar. Inte bli inkvoterad för att jag är kvinna utan för att jag tar ansvar för mitt liv.

Kommentarer
Postat av: svintoflickan

Ja,så här känner jag...låter män och kvinnor välja de dom vill !!

vill man jobba så gör man det.

vore dessutom aslöjligt att försöka tvinga in män eller kvinnor in i vissa yrken för att det ska bli jämställt...

vill man vara hemma så är man det.

vill man vara barnmorska så är man det.

vill man vara polis så är man det.

för mej är det ju liksom tvärtom..jag har fått kritik för att jag som kvinna är hemma!!(trots att jag haft en man som också varit hemma en hel del..men ok jag är lite mer "godkänd" nu när jag pluggar)

så hur man än gör får man alltid andras åsikter om hur man borde göra...

men det får vi strunta i och göra det man tycker är bäst för SIN familj :-)

VALFRIHET ÅT FOLKET!!

ha ha...

å kram

2011-03-15 @ 11:18:43
URL: http://svintoflickans.blogg.se/
Postat av: svintoflickan

ps:lite komiskt för jag skrev just i min blogg igår om vad min tenta skulle handla om.ler.

men du vet du om man får ha hur långa referat som helst i en tenta och hur många? eller msåte man förklara referatet med egna ord liksom...

kram

2011-03-15 @ 11:22:23
URL: http://svintoflickans.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag tycker också att alla ska få välja själva men jag tycker inte om diskussionen om orättvisan i arbetslivet när det inte gäller överallt. Bekvämt att vara ett förtryckt kön när det passar men inte alltid om du förstår vad jag menar. Kram

2011-03-15 @ 15:51:19
URL: http://wiffi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0