Lövbiff deluxe!

Massage! Hur känns det egentligen? Var så sjukt länge sen jag fick massage att jag totalt hade glömt bort hur sjukt skönt det är! Idag var det skönt med inslag av skitont men så ska det väl vara antar jag. Jag gick ju dit för att jag hade ont och jag känner mig smått mörbultad nu ikväll och lär ju gå och lägga mig snart! :)

Har inte fått ett dugg gjort på hemtentan som jag iallafall hoppades skulle bli halvfärdig idag. Skyller allt på huvudvärk/axelvärk, fan med all rätt. Det är ju skitsvårt att försöka koncentrera sig på böcker och formuleringar i vanliga fall.
Gjorde iallafall rätt god mat idag med ;) Vet ju att ni egentligen bara läser för mina middagstips så here we go!
8 skivor lövbiff
En halv rödlök
Ca 50 gram rökt fläsk
Dijonsenap
Creme fraiche
Salt & peppar

Grädde
Vatten
Kalvfond
Soja
Svartvinbärsgele

Hacka rödlök och fläsk fint.
Blanda med kanske två matskedar creme fraiche och en matsked senap.
Salta och peppra.
Lägg en klick på varje lövbiff.
Rulla ihop lövbiffen och fäst med en tandpetare. Just tandpetardelen hlömde jag här så jag fick panikgöra det innan jag la dom i stekpannan.
Bryn i omgångar i en stekpanna eller stekgryta. Beror egentligen på hur mycket sås man vill ha.
Just det! Man måste sätta på potatisen också! Eller riset om man hellre vill ha det. Eller pommes.... mmm...
Vi körde kokt potatis som vi pressade. Gott!
Häll på ungefär en deciliter vatten och en matsked kalvfond. koka upp och tillsätt vispgrädde.
Här i slutet smockar man i det man vill ha i såsen. Typ gelé, soja, svartpeppar, kanske mer fond. Allt som gör det godare är bra. Vår blev...sådär. Jag hade för mycket senap i biffarna så hela såsen smakade ganska mycket senap. Inte första gången jag gör det misstaget! ;) Det GÅR ju såklart att rädda en sån tabbe också om man har sinnesnärvaro alternativt om man inte har en hungrig ettåring som hänger i benet under matlagningen. Gör såsen på dragon och lite extra creme fraiche istället för gelé. Passar mycket bra till dijon! :)
Soffläge ikväll kanske är att ta i men chipsläge är det lätt! I någon position. Hade jag inte träffat två Julitamammor på ica så hade jag lätt försökt mörka att jag köpte en godispåse idag också!
Trevlig lördagkväll!!!

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Massage är njutning! Du har väl beställt ny tid? Middagen kan vi nästan känna doften av ända hit, häärligt :) - och tentan, den kan du ju alltid skriva i morgon... Kraam från oss!

2011-03-06 @ 21:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0