Godaste pajen!

Idag gjorde vi min (kanske Pethers också, definitivt Ossians) favoritpaj!! Sjukt god!
Pajskal:
2,5 dl mjöl
100 g smör
2 msk vatten

Blanda smör och mjöl, i en matberedare går det jättefort.
Häll i vattnet och blanda lite till.
Tryck ut degen i en form eller kavla ut den och lägg över i formen.
Pajskalet ska stå kallt i minst 30 minuter.
Jag kavlade och släppte dessutom på min besatthet i att pajskalet ska se perfekt ut. Tydligen.
Fyllning:
500 gram kycklingfilé eller en färdiggrillad kyckling
1 röd paprika
en purjolök eller 2 gula/röda lökar. Jag hade en gul och en röd för purjolöken var rutten.
2 vitlöksklyftor
200 gram champinjoner
2 tsk curry
1 msk mjöl
3 dl grädde Jag hade svårt att bestämma mig men körde på vispgrädden till slut. Bra beslut! ;)
2 bananer
Ost


Stek kycklingen eller plocka den färdiggrillade och lägg åt sidan.
Hacka paprika och skiva purjolöken/hacka löken och skiva champinjonerna.
Stek grönsakerna, tillsätt curryn.
Pudra över mjölet och blanda ordentligt.
Tillsätt grädden och koka ihop i ca 5 minuter.
Förgrädda pajskalet i 225 grader i tio minuter. Viktigt att picka skalet först. Skulle jag aldrig glömma.... ;)
Fyll skalet med kyckling först och sen röran. Skiva bananerna och lägg ovanpå. Riv eller skiva ost att toppa med.
Färdig!!
Servera med en sallad och balsamvinäger. Mums!
Ossian portion :)
Nöjd unge, nöjd mamma!
Vi ligger i soffan denna söndagskväll, pigga och glada eller nåt. Hoppas ni också har det skööönt!

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Lite slarvigt pajskal :) men resultatet såg mycket läckert ut. Ossian ser ju nöjd ut! Vi, som inte ätit middag ännu, blir ännu hungrigare!

2011-03-07 @ 19:39:04
Postat av: C

När ska jag få receptet på den supergoda parmesanpajen vi åt senast?? Puss

2011-03-12 @ 15:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0