Free your mind

Ny maträtt ikväll. Kul, men det mesta som jag provar för första gången vill jag förbättra. Det här var inget undantag. Men för er kör jag originalreceptet!
Toscansk bönsoppa

1 finhackad gul lök
4 tunt skivade vitlöksklyftor
100 gram rökt skinka i små tärningar
3 hackade plommontomater
1 liten röd finhackad chili
3 grovhackade selleristjälkar
2 burkar borlottibönor
8 dl vatten
2 msk grönsaksfond
Rosmarin, Salt & Peppar
Olivolja
Fräs vitlök, lök, chili och selleri i olja.
Tillsätt rosmarin och skinka och låt fräsa någon minut.
Tillsätt tomater, bönor, vatten och fond och låt allt koka på svag värme i ca 20 minuter.
Salta och peppra.
Ringla över olivolja före serveringen.
Vi åt vår soppa med vitlöksbröd. Pressa en vitlöksklyfta i lite olivolja och låt dra en stund.
Pensla på brödet och grilla högt upp i ugnen på 250 grader till brödet fått fin färg.
Till nästa gång ska jag ha mindre selleri och kanske lite mindre chili också.
Lite mindre vatten och istället ha i spadet från bönorna.
Ossian gillade soppan ända tills han fick en bit selleri i munnen, det var tydligen inte alls okej att äta. Han åt en halv baguette, orostad, och sen åt han upp mitt vitlöksbröd. Duktiga unge!
Jag tror verkligen att man ska prova att ge sina barn det mesta. Ossian älskar ju tillexempel potatisgratäng med massa vitlök och lammchili som till och med jag tycker är rätt stark! Mat som inte smakar så mycket går inte hem hos vår son. Man vet ju liksom inte vad ens barn gillar, dom vet ju inte ens det själva, förrän man har låtit dom prova. Det värsta som kan hända är ju egentligen att de inte gillar maten och får äta gröt eller välling istället. En kväll. Det är ju rätt ok när man tänker efter... :)

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Håller absolut med om att barn ska få smaka på allt - utan att vi som lagar maten har förutfattade meningar om vad de kommer att gilla! Det är ju du ett levande exempel på - det är så kul att tänka på ett restaurangbesök då du var ca 3-4 år och den välmenande servitören rådde dig att inte välja potatis med vitlök efetrsom den innehöll just vitlök, mycket vitlök! Du tittade på honom, log och förklarade bestämt att då ville du gärna ha just den potatisen :) Jag tycker att mat ska vara ett lustfyllt erbjudande för barn - med många härliga smakupplevelser och aldrig någonsin tjat, trugande eller tvång!!

2011-03-20 @ 10:38:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0