Fredagslyx!

Vi kände verkligen att vi förtjänade lite lyxmat igår, efter fem hela dagar utan godis och fika. Tänk vad vi är sockerberoende!! När jag var liten fick man godis på lördagar, inte oftare och jag sparade skitofta mitt godis så jag hade en stor godishög i garderoben, till min storebrors både frustration och lycka!

När jag blev äldre kunde jag spara mina pengar istället för att köpa godis. Jag vet att jag köpte min första stereo för 700 kronor som jag sparat ihop från veckopengen på 25 kronor. En med cd spelare och en Ace of Base skiva. Min första cd!

Vi gjorde en jättegod räkrätt igår. 4 portioner och 390 kcal per portion men det var inte 4 portioner, kanske tre. Vi blev jättemätta och det finns lite kvar till lunch om man lägger till en påse nudlar. Receptet kommer från LagaLätt, nummer 2, 2011.

Räkor i het sås

1 kg räkor med skal
2 scharlottenlökar
1 grön paprika
1/2 röd paprika
2 stjälkar selleri
2 msk tomatpuré
1/2 tsk tabasco
1 tsk worcestersås
2 dl mellan/vispgrädde
1 lime
Smör till stekning
Salt och svartpeppar

Skala räkorna. Skala och hacka löken. Skär paprika och selleri i jämnstora bitar. Inte för stora.
Hetta upp en stekpanna och bryn grönsakerna några minuter i smöret.
Tillsätt tomatpurén, tabascon, worcestersåsen, grädden och pressa i saften från en halv lime.
Krydda med salt och peppar.
Lägg i räkorna precis före servering.
Servera med limeklyftor och baguette.
Sjuuuuuukt sjuuuuukt gott!!!
Kändes däremot lite skumt att bara äta räkröra och bröd. Vi bestämde att det här borde vara en perfekt förrätt/tilltugg upplagt i endivesalladsblad. Det ska vi testa nästa gång! Någon som vill komma på middag? ;)


Kommentarer
Postat av: Annie

När ska vi komma? ;o)

2011-03-19 @ 13:14:43
URL: http://zaharaa.blogg.se/
Postat av: mamma :)

Mmm... låter så gott! Det var längesen vi gjorde räkröra! Jag brukar alltid ha vitlök i, men det har inte ni?

2011-03-20 @ 09:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback