En unge i minuten

Åååh det här kommer bli mitt nya favoritgråtprogram! Man slutar aldrig att förvånas över hur fantastiska barnmorskorna är! Jag var skiträdd för att få en dålig barnmorska när jag väntade Ossian. Jag ville ha en ung så att hon fortfarande skulle tycka att det var roligt att jobba och ingen gammal tant som hade tröttnat totalt och hade noll förståelse. Nu hade ju jag tur och fick en ung barnmorska vilket säkert lugnade mig just då men efter mötena med alla fantastiska barnmorskor på bb så skulle jag absolut inte ägna en tanke på det vid nästa graviditet. Jag tror alla barnmorskor är helt fantastiska och har de jobbat länge så vet dom ju bara ännu bättre att alla förlossningar är olika!
Så. Efter lättandet av mitt blödiga mammahjärta kanske vi kan köra på som vanligt.
Först. Blir så himla glad för alla fina ord jag får nu när jag har börjat skriva! Vad roligt det är!
Sen: Vill ni ha receptet på den grymmaste köttfärslimpan??
Idag hade vi svärmor på middag också så jag försökte laga mat och vara social samtidigt vilket ledde till lite färre kort men ni kanske vet hur en köttfärslimpa ser ut?
Ok, ingredienser...
400 gram nötfärs
1,5 dl mjölk
0,5 dl ströbröd
1 ägg
100 gram fläsk
200 gram vitkål
2 gula lökar
salt & peppar

Sätt ugnen på 150 grader.

Tärna fläsket och stek i en stekpanna tills det får fin färg. Hacka eller strimla löken och vitkålen och låt steka med tills det blir mjukt. Ställ åt sidan medan du blandar färsen.
Blanda ströbröd och mjölk i en bunke och låt svälla ca 10 minuter. Blanda i färsen och ägget och sist fläskblandningen. Häll i en limpform och ställ in i ugnen i cirka 35 minuter.
Sätt på potatis.
Det viktigaste...sås!
3 dl vatten
kalvfond
1 dl grädde
0,5-1 msk ättiksprit
soja
salt och peppar
ev. maizena

Koka ihop vatten, fond och grädde ett par minuter och smaka av med soja, salt och peppar. Red med lite maizena om du vill ha en tjockare sås.
Klart! Servera med kokt potatis, lingonsylt, broccoli och kokta morötter! GOTT!
Edit: Glömde lägga till ättiksprit i såsreceptet men nu är det gjort! :)

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Jag kommer ihåg dina barnmorskefunderingar... som du säkert delade med de flesta förstagångsföderskor - det hör nog till :) Verkar vara ett fint program, måste kolla på det när vi kommer hem. Jag har ju också väl fungerande tårkanaler. Middagen såg good ut, vilken tur Anita hade - köttfärslimpa special!

2011-03-07 @ 23:35:21
Postat av: Annie

Men Gud vad gott allt du lagar ser ut!! När kan jag flytta in? Puss

2011-03-08 @ 09:28:17
URL: http://zaharaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0