en "ledig" dag

Den här dagen har verkligen sprungit iväg!
Det här har varit en av de där underbara hemmamammadagarna som jag får iallafall en dag i veckan. Tycker det är så roligt att vara hemma med min fina unge!
Morgonen hos oss såg ut ungefär såhär
Dagen fortsatte med en skönt promenad med Tomas, Thyra och Troja innan det var dags för lunch. Idag gjorde jag en helt grym omelett! Så sjukt gott och enkelt!
Ett halv paket bacon
En halv rödlök
Pesto
Två ägg
Soltorkade tomater

Stek bacon och klyftad rödlök.
Vispa ungefär en matsked pesto med två ägg.
Häll smeten över rödlök och baconblandningen och lägg på ett par soltorkade tomatet.
Sänk värmen och lägg på ett lock.
Låt stå till äggen stelnat nästan helt.
Klart! Supergott!!
Måste verkligen lära mig ta bättre kort. Här hade jag dessutom redan smakat innan jag kom på att jag hade skaffat den här bloggen...
Eftermiddagen fortsatte med finbesök av Tomas, Veronica och Thyra! Myys! Ossian sov när de kom men vaknade efter en halvtimme, lycklig över att ha en kompis här!
Vet inte om Thyra får vara med på bild så det blev en där hon är lite kamouflerad.
Middag... Alltså... Sjukt god!
Raggmunk i långpanna, stekt fläsk och lingonsylt.
Vi har gjort den här raggmunken förut enligt ett recept på ica.se men det blev inte så bra...  I den vi gjorde är det samma ingredienser men ändå lite annorlunda.
4 deciliter röd mjölk
1 deciliter vatten
1,5 deciliter vetemjöl
2 ägg
8 medelstor potatisar
salt
Smör till formen

Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en liten långpanna med smör.
Skala och riv potatisarna grovt och lägg i ett durkslag.
Vispa ägg, vatten, salt och en deciliter mjölk.
Tillsätt mjölet och vispa slätt innan du häller i resten av mjölken.
Blanda i potatisen och häll upp i långpannan.
Ställ in i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
Stek fläsk, massor med fläsk och servera med lingonsylt! Smarrigt!!
Allt går mycket lättare med en kitchenaid! Fattas bara rivtillbehöret så hade den klarat av nästan hela raggmunken.
Ossian var överlycklig över att få sitta bredvid och titta på mamma som lagade mat.
Tadaa!!
Och allt fläskfett. USCH!
Förutom all mat och fika idag så har Ossian också hunnit med sin första monstervurpa som resulterade i massa blod på både mamma och barn och enormt mycket tårar. Min stackars fining. Han blödde jättemycket från munnen så pappa får ringa och boka tandläkare imorgon. Hoppas hoppas att det inte är tänderna!!! Resten av kvällen får alltså bestå i att försöka få bort blodfläckar från kläder.
Kram på er mina fina!

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Fläskflott, blod och tårar! En moders memoarer...

Bra att ni kollar hos tandläkare!

Puss!!

2011-03-02 @ 23:32:17
Postat av: Annie

Stackars sötnosen! Hur gick det med honom?



Fan va smart att göra i långpanna. Tar ju hundra år när man ska steka dom en och en... Puss

2011-03-03 @ 15:05:36
URL: http://zaharaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0