En dagens

Man skulle kunna kalla mig bäst på att laga potatis och purjolökssoppa. Iallafall om du frågar mig. Det är så sjukt gott!! Säkert lika billigt som blodpudding också.
Du behöver:
En purjolök
En gul lök
4-5 potatisar, gärna mjöliga
Grönsaksfond
Någon sorts grädde
salt & peppar
smör eller olja att steka i

Hacka den gula löken och skiva purjolöken. Eller skiva den gula också om du inte orkar hacka. Slappt om du inte orkar.
Fräs i smör eller olja till löken blir mjuk, den ska inte få färg! Viktigt!
Skala och skär potatisen i mindre bitar, enbart för att det ska gå fortare med kokningen. Vi är alltid skithungriga när vi ska laga mat. Eller.. När JAG ska laga mat heter det. VI är alltid skithungriga när JAG ska laga mat.
Iallafall..
Låt potatisen fräsa med i kastrullen ett tag. Häll sedan på vatten så att det precis täcker och häll i fonden. 1,5 msk borde bli ganska lagom.
Låt koka tills potatisen är mjuk, det går rätt fort. Om du inte har en liten unge som ska äta soppan så kan du hälla i extra salt. Peppar kan du också hälla i, det kan du göra även om det är barn som ska äta.
Ta bort kastrullen från värmen och mixa soppan slät. Den ska vara helt slät, inga bitar i. Usch! Vill man ha en tuggig soppa kan man knapersteka lite bacon och toppa med. Sjukt gott! Det gjorde inte vi idag.
När soppan är slät kan du hälla i lite grädde, kanske en deciliter. Mer om du vill det, mindre om du vill det. Mjölk om du vill det men det är inte lika gott som vispgrädde. Matlagningsgrädde funkar också.
KLART!
Vi har pimpat våra skålar med flingsalt. Smarrigt!
Servera med bröd eller ta tillfället i akt och ät pannkakor efteråt. Eller semlor. Eller våfflor. Vi åt våfflor.
Ossian åt inte våfflor. Han frossade. Svullade kan man också säga. Besatt! Mest av grädden.
Gillar man grädde så mycket som min son gör så måste man få slicka skålen.
Och gillar man inte vispgrädde med vaniljsocker i, då hade man nog inte varit ett barn från min kropp.

Kommentarer
Postat av: mamma :)

Fantastiska matbilder på Ossian - vi gillar dom!!

Potatis och purjolökssoppa gillar vi också, smaskens helt enkelt :)

2011-03-12 @ 19:13:25
Postat av: svintoflickan

Å hjälp vad du är duktig.

man skäms över sina mammascans köttbullar o snabbmakaroner..

och ballerina kakor.

skulle me vilja va en sån där bakmorsa,min mamma är sån me...men inte jag inte.

va söt han är er lille prins.

ha en skön söndag i morgon!!.

kram

2011-03-12 @ 23:12:01
URL: http://svintoflickans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0